-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12306 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

چرا برخي سجده بر مزار و بوسه زدن بر آن را به حالت سجده جايز نميدانند؟

سجود در لغت به معناي تذلل، خضوع و اظهار فروتني است و در شرع عبارت از گذاشتن پيشاني بر زمين به منظور تعظيم پروردگار ميباشد. سجده در نزد خداوند متعال جايگاه ويژهاي دارد و در شأن آن همين بس كه خداوند براي نزديك شدن بنده به خودش، دستور سجده ميدهد: سجده كن و به من نزديك آي (علق، 19)

در احاديث نيز آمده است: نزديكترين زمان بنده به خداي عزوجل زماني است كه در حال سجود است(ميزان الحكمة، ري شهري، حديث شماره 8237.)

از نظر شريعت اسلام تذلل و خضوع و سجده به قصد عبادت و پرستش، بر غير خدا جايز نيست. در كنار مزارها، برخي، هنگام كه مقابل قبر امامان ميرسند پيشاني بر زمين گذارند. فقيهان ميفرمايند: اگر اين سجده براي شكر خداوند متعال باشد، اشكال ندارد و گرنه حرام است.

و برخي از آنها افزودهاند: اگر اين سجده براي شكر خداوند باشد، اشكال ندارد، ولي اگر در نظر بينندگان، چنين نشان دهد كه سجده براي امام7 است يا بهانه به دست دشمنان دهد اشكال دارد.(توضيح المسائل مراجع، ج 1، ص 683، جامعه مدرسين.)

حاصل آن كه علت جايز ندانستن سجده، احتمال سجده بر غير خدا از سوي عوام است كه از نظر شريعت اسلام باطل ميباشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.